Op de skispiste

5 juli 2015 - Kuusamo, Finland

Vanmorgen rond 10 uur weer van start gegaan. Gisteravond heeft het even geregend en vandaag is het een stuk kouder buiten. Dus het kolletje om en een extra shirtje. Eenmaal onderweg werd het steeds kouder leek het. Na 2 uur even een opwarmstop en tanken. Een warme chocolademelk en even bijkomen. Daar knapt een mens van op. Weer op pad.
We hebben onze eerste rendieren gezien. Gewoon midden op de weg, met een jong, en heel doodgemoederd sloompjes naar de kant gesukkeld terwijl wij en nog 2 auto,s stonden te wachten..
Na onze tankstop dachten we na 1,5 uur weer te stoppen, maar de rest van de route ging door niemandsland. Zo'n 200 km zonder enig huis langs de weg. Nogmaals een rendieroponthoud gehad. Gelukkig kan je over het algemeen ver vooruit kijken, dus deze makker hadden we tijdig in de gaten. Het benzinepeil begon goed door te zakken, dus hebben we zo'n 50 km achter een grijs busje gehangen. Die man zal ook wel gedacht hebben..
Onze stop kwam in Kuusamo, even van de route af naar een pompstation met eetgelegenheid. De mevrouw achter de kassa begreep gelukkig al snel dat we er niets van het menu snapten en gaf ons een internationale kaart. Dat helpt. De intene mens verzorgd en weer opgestapt voor het laatste stukje. Zo'n 20 km verder verscheen er 1 grote bult in het landschap en ja hoor we zijn in een heus ski-resort terecht gekomen. 1 berg en 13 km pistes, elke meter wordt gebruikt. Het is hier wel 498m hoog. We hebben van het uitzicht genoten en hebben een keurig hotel met zo'n 500 kamers. Onvoorstelbaar, in de winter is dit net een mierenhoop. Want er staan nog zo'n 10 andere hotels ook.
Er zijn flinke regenwolken over gekomen met een plaatselijke bui. De meneer van de sportwinkel zei dat het droog bleef de komende dagen.
Wel koud. Martien heeft alleen zijn zomerhandschoenen mee. Die had na een half uur al dode vingers. In deze wintersportplaats is een sportwinkel waar hij nu electrisch verwarmde! wanten gekocht. Héél erg duur, maar de vooruitzichten zijn niet warmer, dus dan moet dat maar.
Morgen hebben we een flink stuk te gaan, zo'n 6,5 uur rijden. Dat wordt zaak om de energie zo goed mogelijk te verdelen.

1. Anneke Lavooi:
    5 juli 2015
    Jullie hebben er aardig de sokken in! Hopelijk blijven de kuren van Martiens motor acceptabel want de bewoonde wereld wordt steeds verder weg.
    Ik heb de verhalen voorgelezen aan ma. Ze vindt het hartstikke leuk. Volgende keer met de atlas en Maps erbij dan wordt het verhaal nog mooier.
    Kijken jullie wel uit met die onbetrouwbare navigatie. Niet te vaak rechts af slaan want dan zitten jullie in Rusland ;)