Een lange dag....

9 juli 2015 - Mosjøen, Noorwegen

We zijn vandaag maar een uur eerder opgestaan omdat we een rit van 8 uur voor de boeg hadden. Het was droog en zo nu en dan kwam de zon door. Toch maar de regenjas aan, beter te warm dan te koud gekleed!
Het doel van vandaag is Mosjøen, zo'n 550 km maar Tom die zij dat we daar ruim 8 uur over gingen doen. Helaas heeft hij meestal gelijk.
De rit begon goed, het was niet echt koud en na een uur rijden kwamen we bij de ferry aan. Ja, de doorgaande weg gaat via een boot. De overtocht duurde 20 minuten. Een mooie omgeving, maar ik zou hier toch niet willen wonen.
Na de ferry ging het verder door de bergen, soms een stuk door een vallei, dan was de weg even recht, maar verder was het een geslinger dat het een lust was. Op sommige stukken had het net geregend, daar hadden we mooi mazzel bij.
In Fauske hielden we even een tussenstop. Warme choco en even het toilet bezoeken. Dat viel tegen, er was net een bus met Duitsers gearriveerd die met 40 man in de rij stonden voor 1 toilet.
Er stond een Frans echtpaar ook te pauzeren. Zij kwamen vanaf de Lofoten en hadden goed weer gehad?! Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Na de pitstop weer verder. Het schoot aardig op totdat het begon te miezeren en we steeds hoger de berg opgingen. Er stond een bordje dat we de poolcirkel naderden. Nou, het landschap veranderde ook in een hoogvlakte met heel veel sneeuw. De weg was vrij, maar op de velden erlangs lag het wel. De regen had er vrij spel. We hadden geen zin om te stoppen, weg hier, dat was het gevoel. Na een lange rit waarbij het steeds harder ging regenen en we steeds kouder werden kwamen we om 17. 30u in het hotel aan.
Dat was ook een deceptie. De plaatjes op internet geven toch een heel ander beeld! We wilden in het restaurant eten, dat bleek alleen een buffet met soep van onbekende oorsprong te zijn. We knorden van de honger. Er was een restaurant klein stukje verder op. Nou prima zaak. Martien bestelde een burrito en ik een stor ( grote) pizza. Nou stor was 'tie. Een enorm ding die eigenlijk voor 2 of 3 personen bedoeld was. Die knakker zei niets toen ik hem bestelde!
Na mijn buik rond gegeten te hebben kregen we een doos voor de andere helft. Hebben we gelijk een lunch morgenmiddag!
Nu gaan we gauw ons bedje op zoeken, want de wekker gaat nog vroeger, 6 uur. Op weg naar Lillehammer, een rit van 10 uur.