Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw.

8 juli 2015 - Narvik, Noorwegen

We waren al vroeg wakker. Het wordt niet donker, zo om een uur of elf lijkt het wat donkerder te worden. Het lijkt zo'n 21/22uur in Nederland en daarna wordt het weer lichter. Om 2 uur werd ik wakker van de zon.. Maar dat betekent wel dat hij scheen!!
Het was vanmorgen droog toen we uit Alta vertrokken. Toch de regenjas maar aan, dat scheelt in de kou. Het was zo'n 6 grden toen we vertrokken. Ons reisdoel van vandaag was Narvik. Zo'n 550 km maar de reistijd was gepland op 7,5uur.
Beloof 1 ding: ga nooit met een camper of een fiets naar Noorwegen. Ik denk dat alle motorrijders je zullen haten. Kuddes rijden hier rond en het schiet geen moer op. De wegen krullen zich rond de bergen die langs de fjorden liggen. De toegestane snelheid is 90 km per uur, maar zo'n camper haalt de 70 niet tegen de berg op.
De route ging langs de fjorden en langs de bergen omhoog en omlaag. Boven op de bergen ligt er nog sneeuw. Koud dus. Overal waar je rond kijkt ligt er nog sneeuw op de hellingen. Brrr.
Het was waardeloos omdat het dan ook nog niet opschiet achter zo'n camper en als je die eindelijk kon inhalen kwamen we wel weer achter de volgende vast te zitten.
Verder waren er veel weg werkzaamheden. De Noorse manier: als je stenen nodig hebt om een nieuwe weg aan td legggen, blaas je gewoon een stuk berg op en dan heb je weer een bult stenen die je kan gebruiken.
Ineens werden we door een mannetje op de weg tegen gehouden. Andere werkzaamheen: er kwam een helicopter overvliegen met een bouwwerk eronder hangend. Dat moest boven op de berg gezet worden.
Ook hier in Noorwegen lopen de rendieren langs de weg, niet zoveel als noordelijker.
Al met al was het een geworstel om de route af te leggen vandaag. Morgen belooft het hetzelfde liedje te zijn als vandaag. We (proberen) een uurtje eerder op te staan er staat weer een rit van ruim 7 uur op het programma.
In het hotel in Karasjok lag een zakje met dropjes.. Volgens de verpakking rendierkeutels. Die neem ik mee voor tante Lies. Miep de Wit had ook rendierkeutels meegenomen uit Lapland ( maar dan echte!), als bewijs dat ze er geweest was. Ik denk dat tante Lies dit wel kan waarderen.
Nog een stukje Wallandr kijken op de Noorse tv, dan gauw slapen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anneke Lavooi:
    8 juli 2015
    Jullie foto's laten een prachtig, woest landschap zien maar jongens wat moeten jullie afzien! Lange ritten, kou... Petje af!
    Ik ben bang dat ik, als het er ooit van komt, in één van die campers zit waarachter jullie zitten te tandenknarsen
    Groetjes van ons!